Vertel veranderverhaal




Vertel veranderverhaal

Vertel  waar het écht over gaat 

Veranderverhaal

‘DAT WETEN ZE WEL’

Dat horen we vaak als we vragen waarom deze verandering zo belangrijk is. Maar vaak weten de medewerkers het helemaal niet. Ze hebben het niet gehoord of niet begrepen, of ze hebben het niet verstaan. Taal van het management is niet zondermeer de taal van de werkvloer. En voor het in beweging komen van je medewerkers is het begrijpen van wat jij voor ogen hebt, de eerste stap.


Door het maken van het veranderverhaal, krijgen we weer scherp waarom het zo belangrijk is om het anders te gaan doen. Omschrijven we een gemeenschappelijk doel waar iedereen naar verlangt. Zorgen we dat iedereen begrijpt wat de noodzaak is. Zonder verlangen en noodzaak geen beweging. Van een veranderverhaal naar een gedragen verandering.

HET VERANDERVERHAAL

Om iedereen mee te krijgen in een verandering, is het belangrijk dat je (gemeenschappelijke) doel helder is. Wij gaan je helpen om dat doel vast te leggen in een verhaal. Dit stel jij zelf op, maar je hoeft het niet alleen te doen. Wij helpen je daarbij, door vooraf met jou in gesprek te gaan. Door te bespreken wat je wilt bereiken, waarom dat zo belangrijk is, en wat je daarvoor nodig hebt.

HET PROGRAMMA

Verhaal als eerste stap

Je leert gaandeweg, dat het veranderverhaal niet alleen het doel verheldert, maar vooral een middel is dat je kunt gebruiken voor het verandertraject. Je begint met je eigen motivatie: waarom de verandering zo belangrijk is, hoe het eruit ziet, als de verandering is geslaagd.

Een belangrijke eerste stap om je medewerkers mee te krijgen is je eigen intrinsieke motivatie ophalen. We leren je kijken door de ogen van de medewerkers, wat zij nodig hebben om dit verhaal te omarmen.

Vertelsessies

Je gaat het verhaal delen met de medewerkers. Je gaat met ze in gesprek om te ontdekken wat zij ervan vinden en wat ze nodig hebben. Dat doen we in zogenaamde ‘vertelsessies’, waarbij we ruimte geven om vanuit alle invalshoeken het verhaal te belichten. Hierna kun je het verhaal aanscherpen tot een verhaal dat herkenbaar is voor iedereen. Afhankelijk van de omvang van de verandering en de structuur van de organisatie, bepalen we wie deelneemt aan de vertelsessie(s).

Het resultaat

Een verhaal waarbij iedereen begrijpt wat er anders moet, hoe dat zal gaan en wat er nodig is om daar te komen. Iedereen is zich bewust van de nut en noodzaak van de verandering. We hebben dat helder in een geschreven verhaal. Dit kunnen wij (ook) vertalen naar een grafisch vormgegeven verhaal, een zogenoemde praatplaat of een infographic. Bij voorkeur verfilmen we dit verhaal met jou en je medewerkers.

VOOR WIE?

Leidinggevenden die een verandering voor ogen hebben en graag de mensen hierin meekrijgt. 

Leidinggevenden die de kracht van storytelling zien en willen leren hoe je dat opstelt en vertelt

INVESTERING

Het oriënterende gesprek om te toetsen of we jou kunnen helpen met je vraag, is kosteloos. 

Als we je kunnen helpen, maken we samen de keuzes voor wat jij nodig hebt en volgt er een offerte en planning op maat.

Ja, ik wil een gesprek!
Gratis en vrijblijvend