Nationale complimentendag: 8 tips voor het geven van het beste compliment!
Het is morgen 1 maart: nationale complimentendag. Een geweldige aanleiding om nu eens echt te beginnen met het complimenteren van de mensen om je heen.
Deze week hoorde ik het verhaal van iemand die gecomplimenteerd werd omdat ze altijd zo goed dingen regelde. Ze was stomverbaasd; dat was gewoon haar hobby en ze deed dat naast haar ‘gewone’ werk zonder erbij na te denken. Ze vond het een beetje vreemd om daarvoor een compliment te krijgen! Het mooie bijeffect was dat ze hierdoor wel het inzicht in haar grote talent voor organiseren had gekregen; iets waar ze nooit bij had stilgestaan omdat het bij haar bijna vanzelf gebeurde. Dus nog een extra reden om meer te gaan complimenteren: het is een mooie manier om inzicht in talenten te krijgen!
In mijn vorige blog beschreef ik al de kracht van een compliment en waarom we het zo weinig doen. In deze blog geef ik een aantal tips om nóg beter complimenten uit te delen.
Maak onderscheid tussen feedback en een compliment
Als je wil dat een compliment echt effect heeft, maak dan duidelijk onderscheid tussen het geven van een compliment en het geven van feedback. Vaak worden complimenten gebruikt om negatieve feedback mee te verpakken: “Je werkt echt keihard, maar je bent niet in staat om dingen efficiënt aan te pakken“. Zodra de ‘maar’ wordt gebruikt valt al het voorgaand gezegde weg. Doe je dit vaker dan wordt hoogstwaarschijnlijk ieder compliment al bij voorbaat gewantrouwd.
Groot probleem is dat het inmiddels gebruik is om bij het geven van feedback altijd eerst met het positieve te beginnen voordat de mindere zaken aan de orde komen. Dat maakt dat complimenten niet altijd in dankbaarheid worden aanvaard. Doe dat dus liever niet.
Hoe geef je een goed compliment?
Het allerbelangrijkste is natuurlijk: ga het doen! Je zult merken dat iedereen er blijer van wordt, inclusief jijzelf want focussen op het positieve is voor iedereen beter.
Je kunt het extra goed doen door op het volgende te letten:
Tip 1: Maak contact
Begin met contact maken met de ander. Neem de tijd. Doe het persoonlijk, liefst niet per mail. Heb je contact, benoem dan wat je ziet: het gedrag van de ander. Zeg dan wat daarvan het effect is op jou of anderen, het proces of het resultaat. Een voorbeeld:
Ik zie dat jij heel veel tijd steekt in de begeleiding van de onervaren mensen uit het team. Wat goed dat je dat doet; je ziet dat ze groeien en het team wordt er sterker door. Dankjewel daarvoor!
Tip 2: Wees oprecht
Als je het alleen maar doet om iets te bereiken val je direct door de mand. Ook als je de hele dag door complimenten rondstrooit heeft het geen enkel effect meer; hou het bijzonder en werkelijk gemeend. Kies iets wat je écht op prijs stelt in de ander; erkenning is iets dat mensen willen verdienen en niet ‘zomaar’ krijgen. En als het niet oprecht is wordt dat direct gevoeld door de ander.
Tip 3: Geef het compliment over het proces
Carol Dweck heeft tijdens haar jarenlange onderzoek naar de verschillende zelfbeelden en mindsets die mensen over zichzelf en hun persoonlijke vaardigheden hebben een interessante ontdekking gedaan. Ze zegt dat mensen in twee typen te rubriceren zijn. Mensen met een fixed mindset, die geloven dat hun intelligentie vast staat en niet ontwikkelbaar is en mensen met een growth mindset, die geloven dat hun intelligentie juist wel ontwikkelbaar is.
Onderzoek van haar heeft uitgewezen dat kinderen die complimenten krijgen omdat ze ‘slim’ zijn vaak geloven dat elke opdracht een test is om te meten of ze dat wel echt zijn. Om te voorkomen dat ze door de mand vallen vermijden ze nieuwe uitdagingen en kiezen ze voor de gemakkelijkste weg. Kinderen die begrijpen dat inspanning en hard werken tot meesterschap en groei leiden zijn daarentegen eerder bereid om nieuwe, moeilijke taken op zich te nemen. Geef daarom dus liever niet een compliment op de persoon: wat ben je toch slim, of op het resultaat: geweldig dat je die klant hebt gescoord! Beter is het te complimenteren op inspanning om tot het resultaat te komen: wat goed dat je je zo intensief hebt voorbereid op dat gesprek met de klant: het ging echt hartstikke goed en die klant is binnen!
Tip 4: Geef eens een vragend compliment
Een hele goede manier is om met een vragend compliment te komen: Hoe doe je dat toch, iets helder uitleggen terwijl iedereen aan je lippen hangt?
Tip 5: Complimenteer regelmatig, maar wel op onregelmatige momenten en varieer met woorden
Psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat – extra – beloning of waardering meer effect heeft als deze niet op vaste momenten worden geboden. Zo blijft het compliment verrassend en is het uitdagend om te krijgen in plaats van dat het routine wordt. Complimenteer zo nu en dan ook eens op een opvallende wijze voor bijzondere prestaties. Zet iemand dan op een originele manier in het zonnetje.
Tip 6: Gebruik ook verschillende manieren om je erkenning uit te drukken
Dus niet elke keer ‘dat heb je goed gedaan’ zeggen. Varieer in je woorden en manieren. Ook hier geldt: geef deze aandacht juist op onverwachte momenten. Probeer het woord ‘leuk’ te vermijden; het woord wordt zo vaak gebruikt dat het een hol begrip is geworden.
Sta eens vaker stil bij het gewone werk. Dit krijgt gewoonlijk minder aandacht en wordt als vanzelfsprekend gezien; juist een compliment voor het ‘gewone’ werk wordt daardoor als waardering ervaren.
Tip 7: Beperk je tot werkgerelateerde complimenten
Ok, af en toe een complimentje over een nieuw kapsel of leuke kleding is prima. Geef alleen in de werksfeer liever complimenten over werkgerelateerde zaken.
Tip 8: Wacht niet te lang
Het effect van een compliment is groter als het kort op de inspanning volgt.
Maak van complimenteren en waarderen je levensstijl. Een complimenteuze en motiverende persoon heeft meer oog voor het goede en weet anderen steeds op originele wijze te waarderen. Daardoor oogst je bovendien zelf ook meer waardering. Laat je verrassen door de positieve werking van het geven van complimenten. Graag nodig ik je uit om hieronder je ervaringen met ons te delen!
Bij deze alvast een compliment voor jou als jij er morgen een ‘Happy Compliment Day’ van maakt! #happyophetwerk